Als inleiding eerst onderstaande correspondentie. Gaat om een advocatenkantoor dat aanvankelijk interesse toonde in de reviewtool van Advocaatscore. Maar bij nader inzien toch afzag van een licentie. Dat mag natuurlijk, alleen is het wel aardig als de redenatie klopt. Lees even mee.

Beste Huib,

Dank voor je bericht. Daarover het volgende.

Mijn kantoor draait prima en doet dat (al jaren) volledig op basis van mijn persoonlijke netwerk en dus ‘mond tot mond’-reclame. Daarnaast is advocatuur trouwens slechts een deel van mijn kantoor.   

Hoewel ik in het verleden ook even wat aandacht heb besteed aan reviews voor mijn google-vindbaarheid is dat wat mij aangaat – als ik het zo maar gewoon recht voor zijn raap mag zeggen – ‘allemaal gebakken lucht’. Zelfs echte SEO-experts uit mijn netwerk zijn zo eerlijk te melden dat ‘investeren in google vindbaarheid’ geen enkele garantie op welke extra omzet dan ook oplevert. Helder is alleen dat wie het meest aan google betaalt, het hoogst in de ranking komt.  

Kortom, Advocaatscore ziet er zeker sympathiek uit, maar heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Ik maak van je aanbod daarbij aan te sluiten dan ook geen gebruik.

Met vriendelijke groet,

Johan
Beste Johan,

Helder, dan kunnen wij niets voor elkaar betekenen.

Toch nog kort over reviews. De reden dat reviews vandaag de dag zo’n vlucht nemen, ook in de advocatuur, is niet primair de vindbaarheid in Google. Ik denk dat reviews eerst en vooral dienen om te bevestigen, om potentiële cliënten te overtuigen.

Je stelt bijv. op jouw website:

“Mijn advocatenkantoor is gespecialiseerd in onderhandelingen bij arbeidsconflicten. Heel vaak bereik ik daarmee uitstekende resultaten, in een korte tijd en tegen lage kosten.”

Dat is uiteraard prima, maar dat kan iedere advocaat op z’n website zetten. Middels reviews kun je jouw cliënten laten vertellen dat het klopt wat daar staat. En dat helpt. In conversie. En, dat ook nog, in de online vindbaarheid.

Met vriendelijke groet,

Huib

Reviews verzamelen helpt bij online vindbaarheid?

Review helpen in de vindbaarheid van een website, dat is zeker. Het betekent traffic, Google (maar ook andere zoekmachines, bijv. Bing) hecht waarde aan de reviews. Heeft een website reviews, dan is dat simpelweg een bonus ten opzichte van elke andere soortgelijke site (de concurrent) die zonder reviews z’n producten of diensten aanbiedt. Toch is wel of geen reviews niet het enige onderschied. Er zijn reviewwebsites die in hun, vaak duurdere, pakketten een Google Partnership aanbieden. En er zijn natuurlijk de gele sterretjes in Google. Daarover kun je elders op deze website informatie vinden.

Nu eerst iets over de positie in Google. Reviews zijn onderdeel van de algoritmes van Google. Dat betekent dat Google de reviews meeweegt in haar ranking van een website. Maar er is veel meer dat meespeelt. Denk aan SEO teksten (search engine optimalization – zeg maar: teksten die zorgen voor relevante bezoekers op jouw website), de leeftijd van je domeinnaam, linkbuilding, de hoeveelheid bezoekers op de website, koppelingen met social media als Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn, verse content, blogs, etc. Het precieze geheim van Google kent uiteraard alleen Google zelf, maar algemeen bekend is dat genoemde onderdelen een rol spelen. Dat betekent dus dat enkel het inzetten van reviews jouw website niet ineens een veel hogere plek oplevert, hoewel reviews onmiskenbaar – direct – positief bijdragen aan het online profiel van een webshop en website. Dat wel. Maar voor een goede plus in de vindbaarheid van een website is meer nodig dan alleen reviews. Een combinatie van al het bovenstaande, dat loont. Kost wel tijd. Ga maar na:

  • Bloggen op je website
  • Posts – liefst goede – of Facebook
  • Posts op LinkedIn en Twitter
  • Foto’s op Instagram
  • Reviews organiseren
  • Blijvend aan de slag met SEO teksten
  • Linkbuilding

En dat alles niet eenmalig maar doorlopend.

Veel ondernemers hebben hier geen zin in/tijd voor en dat is ook de reden dat online marketingbureau’s als paddestoelen uit de grond schieten en je op vacaturewebsites een eindeloze stroom vacatures voor online marketeers voorbij ziet komen. Omdat bedrijven wel inzien dat hun online profiel van belang is. In ieder geval de Nederlandse ondernemer is daarvan overtuigd (vgl. België of Spanje waar het gros van de bedrijven nog helemaal geen aandacht besteed aan hun online profiel). Goed, overtuigd van het belang van online dus. Maar wat te doen? Zelf aan de slag? Expertise inhuren?

Terug naar de mailwisseling aan het begin van deze blog. Johan heeft van ‘SEO Experts’ begrepen dat online marketing neerkomt op het verkopen van gebakken lucht en feitelijk zo in elkaar steekt dat wie het meest betaalt aan Google het hoogst verschijnt in de zoekresultaten. Onzin! Johan haalt verschillende soorten marketing door elkaar. Paid marketing (Google Ads, reclame) is iets heel anders dan content marketing of reviewmarketing. Als gezegd is een combinatie van alles wat aan online marketing beschikbaar is doorgaans het meest krachtig. Dat betekent echter geenszins dat het kiezen voor één van de beschikbare type marketing onzinnig is. Op basis beschikbare tijd en beschikbaar budget kan heel goed gekozen worden voor een focus op reviewmarketing. Deze vorm van online marketing kost, als de boel eenmaal is ingericht, namelijk weinig tijd en afgezet tegen paid en contentmarketing zijn de kosten gering.

Dus los van het feit dat Johan over het hoofd ziet dat reviews zorgen voor een hogere conversie, draagt een reviewtool op een website wel degelijk bij aan een verbeterde online vindbaarheid van die site. De precieze weging door Google is evenwel moeilijk te duiden, daarvoor is precieze kennis van hun algoritmes nodig. Maar reviews die zijn gekoppeld aan een Google Partnership helpen om jouw website hogerop te krijgen – dat staat. Omdat Google weet dat haar partners voor serieuze reviews zorgen; en deze dus iets zeggen over het aangeboden product of de dienst die op de website wordt verkocht. Reviews maken de website betrouwbaarder en dat beloont Google. Immers, Google is zeer gebaat bij betrouwbare zoekresultaten. Ook Google moet haar relevantie behouden.

Reviews verzamelen met een een reviewtool

Overweeg je om reviews aan jouw website toe te voegen? Vergelijk dan de beschikbare aanbieders van review software in Nederland. Zo kun je nagaan welke partij voor jou de beste is. www.reviewwijzer.nl heeft een stappenplan ontwikkelt waarmee je eenvoudig kunt nagaan welke review tool het beste past bij jouw business.