Online marketingbureau’s weten wat er te koop is. Een beetje websitebouwer zal bij het opleveren van een webshop in ieder geval de mogelijkheid noemen reviews in de shop op te nemen. Omdat dat anno 2019 hoort bij een webshop of website waar een dienst wordt aangeboden. In Nederland zijn dan een aantal mogelijke leveranciers: Kiyoh, Klantenvertellen, Trustpilot en de Feedbackcompany. Dat zijn althans de meest bekende, en het zijn bovendien de partijen in Nederland – hoewel niet allemaal Nederlands van oorsprong – die zijn voorzien van een Google Review Partnership. Vandaar dat ik me in deze blog beperk tot deze 4 leveranciers van reviewsoftware.

Klantbeoordelingen via Kiyoh

Kiyoh is in 2009 gestart met reviews. Ze waren toen een van de eerste partijen in Nederland die zich exclusief richtten op online reviews. Reviews waren tien jaar geleden iets ‘voor erbij’, de heilige graal van de online marketing betrof in 2009 nog vooral de combinatie van keywords en backlinks. De oprichters van Kiyoh hadden goed gezien dat reviews zich daar wel eens tussen zouden kunnen wurmen. En zo geschiedde. De backlinks verloren, binnen Google, aan kracht en reviews stegen juist in aanzien. Daarbij kregen webshops door dat er simpelweg meer verkocht werd als men via een onafhankelijke partij reviews op de shop liet meedraaien. Omdat Kiyoh zich exclusief op webshops richt konden ze in de eerste jaren hard groeien. Een slimme zet, want Kiyoh groeide hard. Nagenoeg elke webshop in Nederland werkte in die tijd met Kiyoh. En nog steeds is Kiyoh marktleiders in Nederland als het gaat om reviews op webshops. Naar eigen zeggen bezit Kiyoh (tezamen met Klantenvertellen) 50,2% van de webshopmarkt. Om dat tot achter de komma nauwkeurig te berekenen, dat valt niet mee, denk ik. Maar er zijn wel wat algemene cijfers bekend over de hoeveelheid webshops in Nederland, dus vooruit.

Google heeft, zoals te zien via de link in de inleiding van deze blog, aan Kiyoh een Review Partnership verleend. Dat betekent dat reviews die via het platform van Kiyoh zijn verzameld meegewogen worden in de verkopersbeoordelingen die Google analyseert. Dat is van belang, want zodoende dragen de reviews niet alleen bij aan een hogere conversie, maar leveren ze ook winst in Google op. Uiteraard moet voor bovenstaande wel worden voldaan aan de voorwaarden die Google stelt:

  • Enkel de reviews van de afgelopen 12 maanden tellen mee;
  • Een rapportcijfer van 7 of hoger is vereist voor het vertonen van de sterren (3,5 ster);
  • Reviews zijn landspecifiek. Dat wil zeggen dat reviews van klanten alleen meetellen voor de beoordeling van het bedrijf in het land waar de review is afgegeven.

Tegen meerprijs, dus niet inbegrepen bij het normale abonnement, levert Kiyoh ook een xml-feed aan. Dat maakt het mogelijk om naast gele sterretjes in Google Ads en Google Shopping, de reviews die je hebt verzameld ook te verbinden aan de organische zoekresultaten. Dat is iets om in het achterhoofd te houden bij het maken van een keuze voor een leverancier van review software voor jouw webshop.

Voorts stelt Kiyoh een API beschikbaar waarmee je als webshop kunt kiezen voor een afwijkende wijze van publiceren. Dat wil zeggen: anders dan via de standaardwidget van Kiyoh zelf. Tevens betekent het ter beschikking stellen van de API dat je blijvend eigenaar wordt van de door jou verzamelde data. Mocht je op een zeker moment besluiten om de samenwerking met Kiyoh op te zeggen dan kun je de reeds verzamelde reviews via de API uit het systeem ‘trekken’. Zodoende blijf je 100% eigenaar van de data.

Tot zover over Kiyoh. Onderstaand behandelen we de andere reviewsystemen. Die wijken, dat wordt daar verder uitgelegd, niet enorm af van Kiyoh. Belangrijk om te onthouden is vooral dit: Kiyoh richt zich echt op webshops en dus niet zozeer op websites.

Reviews verzamelen met Klantenvertellen

Klantenvertellen is in 2008 gestart met reviewmarketing. Net als Kiyoh waren zij er dus vlot bij. En dat heeft ze een flinke voorsprong gegeven op de concurrentie. Zeker nadat Kiyoh en Klantenvertellen zijn gefuseerd. Dat was in 2011, waarmee ze toen veruit de grootsts aanbieder van klantbeoordelingsystemen in Nederland werden. Vanuit het kantoor in Tilburg werden en worden voor nagenoeg alle segmenten van ondernemend Nederland de reviews verzorgd. Klantenvertellen positioneert zich, anders dan Kiyoh, als reviewspecialist voor fysieke bedrijven. Hoewel het onderscheid niet waterdicht is, Kiyoh bedient ook een enkel fysiek bedrijf en Klantenvertellen is zo nu en dan te vinden op een webshop, kun je toch stellen dat dit de verdeling is. Autobedrijven, advocatenkantoren, huisartsenpraktijken, schilders, etc. het zijn allemaal branches waarin Klantenvertellen actief is met reviews.

Review website vs. review webshop

De tweedeling tussen webshops en websites is wel een interessante. Logischerwijs begonnen de webshops met online reviews. Immers, de webshop zelf begeeft zich in de online wereld en verder nergens; daar waren online reviews dus op hun plaats. Al snel bleek dat de reviews, naast dat ze helpen in de vindbaarheid van een webshop, ook een flinke boost geven aan de verkoopcijfers van een webshop. Met dat verhaal is Klantenvertellen bij diverse branches in Nederland langsgegaan, wat resulteerde in een partnership met o.a. Vakgarage, BOVAG en Bouwend Nederland. Allemaal branches die aan dienstverlening doen en niet direct een product verkopen (zoals een webshop), maar die dus ook uitstekend beoordeeld kunnen worden door hun klanten. Klanten vertellen….over de service, de communicatie, het nakomen van de afspraken, etc. Een auto koop je (nog) niet in een webshop, maar je wilt wel weten of de service van de garage op orde is, of je prettig geholpen wordt.

Dit concept sloeg aan, ook Patiëntenvertellen werd, met het oog op de mondzorg, opgericht. Veel tandartsen maken hier vandaag de dag gebruik van. Daarnaast zijn met diverse andere brancheverenigingen samenwerkingen aangegaan. De Telefoongids (DTG) was ook opgevallen dat Kiyoh en Klantenvertellen (inmiddels de KV Media Groep) goede zaken deed met het verzamelen van online reviews. In 2014 werd de KV Media Groep overgenomen door DTG en dat is tot op de dag vandaag de eigenaar van de labels Klantenvertellen en Kiyoh – die overigens beide nog steeds onder hun eigen naam in de markt actief zijn.

Klantenvertellen profileert zich als ‘het meest complete reviewsysteem’ compleet met reviewadviseur voor elke individuele klant. Daarbij promoten ze het feit dat ze de Nederlandse marktleider zijn. Dat komt weliswaar door de samenwerking met Kiyoh, maar het is niet onjuist. Bovendien zijn ze ‘puur Nederlands’ een verschil met het meer internationale Trustpilot.

Het Klantenvertellen systeem onderscheid zich door een hoge mate van flexibiliteit. Waar Kiyoh een standaard product is voor de webshop, kan men met Klantenvertellen een op maat gemaakt reviewsysteem inrichten. Dat is handig, want bijv. de advocatuur is een heel andere branche dan die van autoverkopers. Bij maatwerk moet je denken aan:

  • Reviewverzoek al of niet geautomatiseerd versturen;
  • Reviews al of niet op uitnodiging;
  • De mogelijkheid om bij meerdere vestigingen de reviews te laten meedraaien;
  • Een centraal dashboard met desgewenst per vestiging alle verzamelde data;
  • De keuze om de reviews al of niet (direct) te publiceren;
  • Enquête naar eigen inzicht vormgeven;
  • Mogelijkheid om de enquête, gaandeweg, aan te passen.

Over Trustpilot

‘Het grootste reviewplatform ter wereld’ vermeld Trustpilot trots op haar homepage. Het hoofdkantoor van dit internationale bedrijf, opgericht in 2007, bevindt zich in Kopenhagen. Daarnaast zijn er vestigingen in Londen, New York, Denver, Vilnius, Melbourne en Berlijn. Wat aardig is om te zien, is dat reviews vooralsnog een Europese en Amerikaanse aangelegenheid lijken te zijn. Hoewel Melbourne natuurlijk in Australië ligt. Maar in Afrika en Latijns-Amerika is reviewmarketing nog niet ingeburgerd.

Hoe dan ook, een internationaal bedrijf. Trustpilot kent geen Nederlands kantoor en heeft ook geen Nederlandse klantenservice, iets om in het achterhoofd te houden. Wel is de website in het Nederlands beschikbaar, een Nederlandse salesagent en zijn er legio Nederlandse bedrijven die te vinden zijn op Trustpilot. Dat is ook niet verwonderlijk, want Trustpilot is heel anders opgebouwd dan Klantenvertellen of Kiyoh. Mensen die een review willen achterlaten over willekeurig welk bedrijf kunnen dit doen zonder tussenkomst of goedkeuring van het betreffende bedrijf.

Review schrijven via Trustpilot

Je hebt zojuist een broodje mozzarella gekocht bij Broodje Gerry op Utrecht Centraal Station. Erg lekker, vriendelijk geholpen en je kreeg er, vanwege de hitte, gratis een glas water bij. Omdat je toch nog even op de trein moet wachten ben je in de gelegenheid Broodje Gerry een review te geven. Broodje Gerry zelf heeft hiertoe op de website niet direct de mogelijkheid, maar via Trustpilot verwijs je naar de website en vervolgens laat je een review achter. Broodje Gerry staat nu met een review vermeld op de website van Trustpilot. Gratis en voor niets.

Op deze wijze heeft Trustpilot wereldwijd met succes vele reviews verzameld. Echter, deze staan dus primair op de website van Trustpilot zelf. Wil je de reviews koppelen aan jouw eigen website, dan is een betaalde account bij Trustpilot verplicht. Heb je deze eenmaal afgenomen, Trustpilot kent diverse pakketten (hoe meer je betaalt hoe groter de mogelijkheden), dan draaien de reviews op Trustpilot ook mee op ujow eigen website. En worden ze door Google ook aldus ingelezen.

Het grote voordeel van Trustpilot is de internationale uitstraling. Als je nadrukkelijk een product of dienst aanbiedt met een bereik dat groter is dan alleen Nederland, dan is de naam Trustpilot aanmerkelijk meer waard dan bijv. Klantenvertellen – dat mag in Nederland dan de marktleider zijn, in Denemarken zullen weinig mensen bekend zijn met Klantenvertellen. Overigens is het wel zo dat Google landspecifiek te werk gaat. Reviews op Trustpilot, gegeven in bijv. Denemarken, tellen – althans voor Google – niet mee voor de Nederlandse website. Dat betekent dat de Deense reviews wel mee kunnen draaien op de Nederlandse website (met Nederlandse domeinnaam), ze doen alleen niets voor de vindbaarheid van die domeinnaam.

Tot slot een meer technisch onderscheid. Dat gaat over JSON-LD. Dit is manier om structured data weer te geven. Zeg maar: de data (reviews in dit geval) zo te programmeren dat Google begrijpt dat het om reviews gaat.

Google ondersteunt JSON-LD, Microdata en RDFa. Een belangrijk verschil tussen deze drie is dat je met Microdata en RDFa je HTML content markeert, terwijl JSON-LD in Javascript is. JSON-LD staat dan ook voor JavaScript Object Notation for Linked Data.

Volgens Trustpilot is JSON-LD vandaag de dag de standaard en levert dit in Google de hoogste scores op. En daar hebben ze een punt, Google geeft aan dat het format van JSON-LD ‘recommended’ is. Grote voordeel van JSON-LD is de snelheid. De integratie van JSON-LD loopt niet synchroon met de rest van je website, zodoende hebben de reviews – het laden daarvan – geen negatief effect op de snelheid van je website. Bovendien werkt JSON-LD onafhankelijk van het CMS, handig! Bij Microdata en RDFa gaat het om een integratie ‘server-site’ wat betekent dat de reviews van inlvoed zijn op je laadsnelheid en ook niet zomaar geschikt zijn voor elk CMS.

De technische achterkant van review sites

Kiyoh, Klantenvertellen en de Feedback Company werken op basis van Microdata. Al met al kun je stellen dat Trustpilot de achterzijde van de reviewtool beter voor elkaar heeft. Lees: de structured data zijn goed op orde. In de zomer van 2019 komen Klantenvertellen en Kiyoh met een update van hun systeem, wie weet levert dat een technische inhaalslag ten opzichte van Trustpilot op.

Tot slot een belangrijk onderdeel van Trustpilot, de prijs. Waar Klantenvertellen, Kiyoh en de Feedback Company elkaar qua prijs niet veel ontlopen is Trustpilot aanmerkelijk (6 à 7 keer) duurder. Daarvoor krijg je dan wel een internationale uitstraling en de hierboven beschreven voorsprong in techniek.

Reviews verzamelen met de Feedback Company

Dit bedrijf stamt uit 2010 en was dus net een jaartje later dan de eerder besproken aanbieders van reviews. Het laat gelijk zien dat reviewmarketing een relatief jonge tak van sport is, het bestaat nu ongeveer 10 jaar. Dat er naast Trustpilot en Kiyoh/Klantenvertellen voldoende ruimte was voor een volgende speler blijkt wel uit de cijfer die de Feedback Company kan overleggen. Ruim 4500 bedrijven maken gebruik van de software van de Feedbackcompany. Net als Klantenvertellen is de Feedbackcompany een Nederlands bedrijf, maar inmiddels presenteren ze zich nadrukkelijk als ‘European’.

Feedback Company is van de hier vergeleken aanbieders het meest stellig als het gaat om de gele sterretjes in de organische zoekresultaten.

“Feedback Company kan de data aan jouw website toevoegen, hierdoor zijn er geen verdere handelingen vanuit jou benodigd. De data is geïmplementeerd in de widget van Feedback Company.

Het enige wat jij nog moet doen, is de Feedback Company-widget op de gewenste webpagina’s installeren. Google bots lezen de data ingesloten in de widget en activeren vervolgens de gele Google-sterren in uw zoekresultaten.”

De koppeling met Google Ads en Google Shopping zijn overal gelijk. Immers, alle genoemde partijen zijn Google Review Partner en reviews zullen dus, zodra wordt voldaan aan de verdere voorwaarden van Google, met sterren worden getoond bij de Ads- en Shoppingmodule van Google. Voor het tonen van sterren in de organische zoekresultaten is meer nodig dan enkel het zijn van Google Review Partner. Hoe Feedback Company zorgt voor de gele sterren in de zoekresultaten wordt niet helemaal duidelijk. Dat Google de data die achter de widget zitten inleest geldt ook voor alle andere aanbieders, maar zover ons bekend is voor de weergave van de gele sterren in de organische zoekresultaten meer nodig dan enkel het inlezen van genoemde data.

Hoe het ook zij, de Feedback Company vertoont in mogelijkheden en ook bij de technische achterkant veel overeenkomsten met Klantenvertellen. Enige duidelijk onderscheid is gelegen in de hoeveelheid beoordelingen. Bij de Feedback Company is de hoeveelheid beoordelingen beperkt en afhankelijk van het type abonnement (sowieso 150 per maand). Bij Klantenvertellen kan men onbeperkt uitnodigen en verzamelen. Dit betreft wel een zeer licht onderscheid, want het gros van de webshops en websites zal niet aan 150 beoordelingen per maand komen. Voorts is bij de Feedback Company een contractduur van 3 maanden overeen te komen, terwijl Klantenvertellen rekent met 12 maanden. Goedbeschouwd ook geen heftig onderscheid, want voor een goede inzet van de reviews zul je deze minimaal 12 maanden moeten laten draaien. Kortom, weinig grote verschillen. In de regel zal de prijs bepalend zijn als mensen Klantenvertellen en de Feedback Company met elkaar vergelijken.

Wat, tot slot, goed is om te vermelden, is dat investeringsmaatschappij Axivate Capital in 2014 een meerderheidsbelang (51%) heeft genomen in Feedback Company. Naast Feedback Company heeft Axivate ook een (meerderheids)belang in Tevreden.nl en Opiness – deze beide partijen zijn anders van opzet dan de reviewwebsites die in deze blog worden besproken, maar draaien eveneens om klantbeoordelingen. Daarmee is Axivate Capital, in Nederland, een serieuze data-verzamelaar van reviews.

Stappenplan reviews op je website

Goed, verschillende partijen, veel dezelfde features, maar toch ook enkele verschillen. In ons stappenplan kiezen we voor jou de beste deal. Rekening houdend met de aard van jouw webshop of website. Klik hier voor de beste aanbieding.