F.A.Q.

Veel gestelde vragen

Waarom zou ik reviews gebruiken op mijn website?
Kort gezegd zorgen reviews voor een hogere conversie, betere online vindbaarheid en hogere betrouwbaarheid van de onderneming. Lees meer over het positieve effect van reviewgebruik in deze blog.
Wat doen reviews met mijn vindbaarheid op Google?
Het gebruik van een reviewtool brengt, naast de andere voordelen, een betere vindbaarheid op Google met zich mee. Google leest reviews, ook die reviews gegeven vanuit een reviewtool, mee als informatie of de website of ‘traffic’. Wanneer er regelmatig reviews worden gegeven, zorgt dit als het ware voor een automatisch actieve website en dit vindt Google belangrijk. Het is een onderdeel van de algoritmes van Google. De aanwezigheid van reviews geldt als bonus ten opzichte van een site zonder reviews. Lees meer over wat reviews met de online vindbaarheid in deze blog over reviewmarketing.
Wat zijn de grootste verschillen tussen de pakketten die aangeboden worden?
De prijs van het duurste pakket bij een bepaalde aanbieder van een reviewtool kan vele malen duurder zijn dan de prijs van het goedkoopste pakket. Het meest in het oog springende verschil tussen de pakketten is het aantal uitnodigingen tot reviews die kunnen worden gedaan. Een grote webshop zal hier meer van nodig hebben dan een lokale bloemist bijvoorbeeld.

Vanzelfsprekend worden er ook meer functies aangeboden bij de duurdere pakketten. Zo kan je bij bepaalde pakketten reviews exporteren en bij anderen niet. Een ander voorbeeld is dat je bij de duurdere pakketten je uitnodigingen kunt personaliseren, terwijl dit bij sommige goedkopere versies niet mogelijk is.

Waarom verschillen de prijzen van verschillende aanbieders van reviewtools zo erg?
Vergelijkbare pakketten van reviewtools kunnen qua prijs enorm uiteenlopen. Bij het middelste pakket van Feedback Company betaal je bijvoorbeeld 99 euro, terwijl je bij een soortgelijk pakket van Trustpilot 375 euro betaalt. Toch kan het duurdere pakket beter bij jouw bedrijf passen, omdat er (subtiele en minder subtiele) verschillen zijn in de functies die inbegrepen zijn in de pakketten.

Het is dus belangrijk om te kijken naar wat de pakketten aanbieden, en waar je precies naar op zoek bent. Wil je integratie van de reviews op social media? Is de beschikbaarheid van API voor jou belangrijk? Kijk bijvoorbeeld ook naar het publiek wat je met de reviewtool wilt bereiken. Trustpilot heeft veel internationale uitstraling, wat invloed heeft op de prijs. Richt je je meer op Nederland en hecht je waarde aan een Nederlandse klantenservice? Dan kan een andere aanbieder ook voldoen aan jouw wensen.

Zijn er volledig gratis te gebruiken reviewtools?
Met Google of Trustpilot kan je gratis reviews verzamelen en hierop reageren. Wil je echter een toonaangevende reviewtool op je site gebruiken en daarmee profiteren van al de voordelen die dat met zich meebrengt? Dan gaat dat geld kosten; een volledig gratis reviewtool voor op een website is er niet.
Kan ik reviewtools gratis uitproberen voordat ik het aanschaf?
Voor reviewtools van Trustpilot, KiyOh en Feedback Company zijn er gratis proefversies of demo’s te gebruiken. Het is dan ook aan te raden om de tool eerst uit te proberen om te kijken of deze bij je onderneming past.
Wordt informatie uit reviewtools verwerkt in Google Seller Rating?
Reviewtools aangesloten bij deze site zijn allemaal Google Review Partner. Dit betekent dat de verzamelde reviews via de reviewtools worden verwerkt in de beoordelingen van Google over jouw bedrijf. Dit is dan weer te zien bij de Ads- en Shoppingmodule van Google zoekresultaten. Het is echter wel vereist dat je een gemiddelde van tenminste 3,5 sterren hebt én dat je in het afgelopen jaar minstens 30 unieke reviews heb verzameld. Niet alle aanbieders van reviewtools laten bij alle pakketten de inhoud van de reviews meetellen bij de organische zoekresultaten van Google. Het is dus van belang hierop te letten als je een boost wilt geven aan je online vindbaarheid.
Zijn er speciale reviewtools die zich richten op webshops?
Er zijn bepaalde reviewtools die zich specifiek richten op webshops. Webshops zijn immers de plek waar reviewtools voor het eerst in het leven geroepen werden.  De reviewtool van KiYoh is er een die in het bijzonder gecreëerd is voor webshops. Klantenvertellen daarentegen, richt zich meer op het beoordelen van fysieke bedrijven. Hoewel de scheidslijn niet scherp is, is het verstandig om als webshop een reviewtool te gebruiken die ook gebruikt wordt door andere webshops.
Bieden alle reviewtools verschillende manieren om de reviews te plaatsen op mijn website?
Hiervoor is het van belang om te inventariseren welke reviewtools API’s (Application Programming Interface) beschikbaar stellen. Wanneer dit het geval is, kan je reviews op een andere manier publiceren dan de reviewtool zelf aanbiedt. Bovendien kan je met een API reviews exporteren en hierover beschikken, ook na opzegging van de samenwerking met de gekozen reviewtool. 

Bij het overgrote deel van de pakketten is een API niet inbegrepen. Het komt ook voor dat reviewtools het slechts naast het pakket bij betaling van een meerprijs aanbieden.

Wat is een API?
Een API (Application Programming Interface) is kortgezegd een soort toevoeging op software die ervoor zorgt dat bepaalde informatie en functies van die software beschikbaar zijn voor andere systemen. Het zorgt dus voor communicatie tussen verschillende systemen, zonder menselijke tussenkomst.

Waarom is dit relevant voor reviewtools? Bij de beschikbaarheid van een API zou je een afwijkende wijze van het publiceren van de reviews kunnen kiezen. Wanneer de tool hier niet over beschikt, ben je beperkt tot de standaardwidget van de reviewtool. Tevens zorgen API’s ervoor dat je in de reviews verzamelde data kan exporteren. Zo ben je 100% eigenaar van deze data en kan je het ook later of voor andere doeleinden gebruiken.

Kan ik makkelijk overstappen van reviewtool?
De verschillende aanbieders hanteren vaak een vaste contractduur en een opzegtermijn. Let hier dus op als je wilt overstappen naar een andere aanbieder. Verder moet je in de overweging betrekken of je de reeds verzamelde reviews wilt meenemen naar de volgende reviewtool. Als je niet de beschikbaarheid hebt over een API (Application Programming Interface) kan je de verzamelde informatie niet uit het systeem halen en meenemen naar een andere tool. Sommige aanbieders hebben een overstapservice om je te helpen bij de overstap.

Is je interesse gewekt?

Kom in contact